´

Hledání práce v době koronaviru: Rady a tipy

Hledání práce v době koronaviru: Rady a tipy

Hledání nové práce není nikdy snadné. V době koronavirové krize však může jít o opravdu tvrdý oříšek. Pohovory sice mohou probíhat online, pokud to firmy umožňují, ale mnohé společnosti se uchýlily k jiné taktice – pozastavily veškerá výběrová řízení a vyčkávají, jak to celé dopadne. Pokud jste v důsledku koronaviru ztratili práci (nebo ji nemůžete z nějakého jiného důvodu najít už delší dobu), taktika vyčkávání není kvůli hrozícím finančním potížím tou správnou cestou. Jak si tedy poradit v současné situaci a zajistit si stabilní příjem?

 

Flexibilnější úvazky

Vzhledem k nejisté budoucnosti se firmy obávají, že když nyní přijmou nového člena týmu (a do náboru investují čas i finance – přičemž obojího je aktuálně pomálu) na hlavní pracovní poměr, budou ho muset záhy zase ze zjevných důvodů propustit. Je proto taktické rozhlížet se nejen po nabídkách práce na HPP, ale i po flexibilnějších formách zaměstnání, jako jsou brigády – tedy práce na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce.

Nejde sice o perfektní řešení, protože nemusí mít dlouhého trvání a perspektiva dlouhodobého zaměstnání zde může i úplně chybět, nicméně je to stabilní příjem, který vám může pomoci překonat nejtěžší chvíle. Až se situace uklidní a firmy začnou opět naplno nabírat, dohodu vypovíte a v poměrně krátkém časovém horizontu budete schopni nastoupit do zaměstnání.

Správný segment

Další naší radou, jak najít zaměstnání i v době koronavirové krize, je zaměřit se na segmenty trhu, které v těchto dnech nestrádají. Určitě se bude jednat kupříkladu o vnitrostátní dopravu – kurýrní společnosti v těchto dnech sotva stíhají pokrýt zvyšující se poptávku, dále jsme zaznamenali velký zájem klientů v oblasti bankovnictví (jedná se zejména o úvěry a další operace s nimi spjaté), ve výrobě léčiv a zdravotnických materiálů (logicky) a vzkvétají také mnohé e-shopy, které zažily v době karantény velký nárůst zájmu zákazníků.

Kde hledat nabídky

Aktuální pracovní nabídky sledujte nejen na stránkách jednotlivých firem, ale především na pracovních portálech, kde je možné si nabídky i efektivně filtrovat. Kromě toho však můžete oslovit i pracovní či personální agentury, které vám s hledáním práce pomohou. Stačí se jenom zaregistrovat a poté s konzultantem probrat všechny své požadavky, dosavadní zkušenosti i plány do budoucna, aby vám mohl nabídnout tu nejlepší pracovní pozici přesně na míru, je-li taková aktuálně k mání.

Pohovory přes obrazovku

Jak už bylo řečeno výše, pohovory v současné době probíhají převážně elektricky, přes Skype, Teams nebo kupříkladu WhatsApp. Online pohovor má značnou nevýhodu v tom, že vám neumožní uplatnit schopnost neverbální komunikace ani osobní šarm. U pohovoru přes webkameru je totiž poměrně složité i udržet oční kontakt. Budete se muset spolehnout pouze na své znalosti, zkušenosti a verbální komunikační schopnosti, které mikrofon také leckdy zkresluje. Na druhou stranu má takový pohovor i některé výhody – můžete si na něj kupříkladu připravit poznámky a v průběhu pohovoru se od nich odrazit, když ztratíte nit.

 

3 tipy, jak zvládnout online pohovor

1) Vizáž je důležitá a šaty dělají člověka. I přes webkameru. Pokud přemýšlíte, že pohovor absolvujete v pyžamu nebo vytahaném domácím tričku s fleky od barvy na vlasy, rychle na to zapomeňte. Dnešní webkamery už totiž neukazují pouze jakýsi rozmazaný pohybující se flek, ale naopak poměrně dost detailů. Personalista na druhé straně může vidět i pupínek klubající se vám na čele, stejně jako to, že vaše vlasy si zasloužily umýt už včera. Kromě toho – čistí, upravení a hezky oblečení se budete cítit i projevovat úplně jinak.

2) Na technice záleží. Je nutné, aby vaše technické vybavení fungovalo – bez něj totiž žádný pohovor nebude. Proto si ještě před samotným pohovorem zkontrolujte stav nabití baterie u zařízení, která budete používat, otestujte funkčnost mikrofonu i webkamery a nezapomeňte si i nastavit správný „záběr“ – tedy úhel, z něhož vypadáte dobře, a do pozadí tu část místnosti, která je zrovna uklizená.

3) Připravte se na všechno. Proč? Protože můžete! Pohovor přes webkameru vám dává možnost přichystat si poznámky o sobě, o firmě, kam se hlásíte, i o samotné pozici. Nezapomeňte si sepsat otázky, které personalistovi položíte v závěru pohovoru, až se dostane do části „chcete se na něco zeptat“. Chtějte. Vždycky. 

Můžete se připravit třeba i na zkoušku z angličtiny – zpracovat si v odrážkách nejčastější témata, která se u pohovorů objevují (jako je vaše vysněná práce, současná náplň práce nebo povídání o vašich koníčcích). Samozřejmě je nesmysl chystat si témata jako slohovou práci a pak je číst. Jednotlivé body, kterých se můžete zachytit, když se zaseknete, vám však mohou být velmi užitečné.

 

Věříme, že vám tyto tipy pomůžou zorientovat se na současném pracovním trhu a zvládnout mnohdy nelehkou situaci. Nepochybujeme však o tom, že se okolnosti brzy změní a zase bude lépe. Do té doby vám přejeme hodně štěstí – a pokud byste potřebovali novou práci, kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme.

 

 

Pavlína Koňariková
ManpowerGroup