´

Vztahy v práci: Buďte profesionálové

Vztahy na pracovišti

V práci trávíme mnoho času, a tak je jasné, že se svými kolegy navazujeme vztahy, a to různého druhu. Vznikají zde přátelství, nepřátelství, milenecké vztahy, ale také se zde můžeme setkat se svou rodinou. Jak si zachovat profesionální přístup a nemíchat osobní život s pracovním? A je to vůbec možné?

 

Přátelé v práci

Obecně platí, že je lepší oddělovat pracovní a soukromé vztahy. Ale přátelství prostě na pracovištích vznikají, ať už během běžného roku, nebo například na večírcích, při teambuildingu nebo i cestou do zaměstnání. Nebraňte se tomu, je to vlastně příjemná záležitost mít kolem sebe lidi, se kterými si rozumíte. Ale pozor na vznikající přátelství, nežeňte se do nich po hlavě a nesvěřujte se hned se svými velkými tajemstvími. Dejte si čas a osobu si nejdříve prověřte, sami po čase zjistíte, zda jí můžete věřit, či nikoliv. A nezapomeňte, že během pracovní doby byste měli pracovat, rozhovory si nechte na čas oběda nebo mimo zaměstnání.

Nepřátelé

V zaměstnání opravdu existují veškeré vztahy, a tak se stává, že si někdy s někým tzv. nesednete. Ale je třeba si uvědomit, že se nepohybujete v soukromém prostředí, ale že byste měli vykazovat jistou dávku profesionality, a to i v chování ke svým kolegům. V první řadě mírněte své emoce a dodržujte zásady slušného chování. Když už se stane, že se někdy „neudržíte“, měli byste co nejdříve situaci napravit a omluvit se, s vysvětlením, že víte o svém malém selhání. Nemusíte s každým souhlasit a dělat ostatním asistenta, tím si své postavení a vztahy s ostatními nevylepšíte, ale jednat s nimi na rovinu a dodržovat domluvy. A hlavně, vyhýbejte se tolik populárním diskusím o nepřítomných kolezích, i když je nemáte v lásce, to se vám totiž vždy vrátí.

Milenecký vztah v práci

Milenecké vztahy na pracovišti ve většině případů nedělají dobrotu, ale vzhledem k tomu, že v zaměstnání trávíme poměrně hodně svého času a potkáváme různé nové lidi, nejedná se o nic neobvyklého. Základním pravidlem ale musí být, že dokážete oddělit svůj osobní a pracovní život. Když to nedokážete, měl by jeden z páru změnit zaměstnání. Jiná situace je tajný milenecký poměr, kdy jeden nebo oba z vás jste zadaní, což je samo o sobě složité, a v jednom zaměstnání obzvlášť. Než si srovnáte své soukromé hodnoty a zorientujete se v tom, snažte se hlavně udržet vše v tajnosti. To, že se svěříte kolegyním nebo kolegům, opravdu nikomu nepomůže, ani vám.

Rodina

Není to úplně obvyklé, ale stává se, že se na jednom pracovišti sejdou rodinní příslušníci, existují i tzv. rodinné firmy, které jsou na jejích členech postavené. Musíte si předem uvědomit, zda je takové fungování pro vás vhodné a neovlivní to jak kvalitu práce, tak i osobní vztahy. Stanovte si pravidla, která vám budou všem vyhovovat a která zamezí přenášení problémů a konfliktů z domova do zaměstnání a naopak.

Uvědomte si, že všichni jsme jenom lidi a nikdy nemůžeme plně oddělit pracovní sféru od té soukromé. Nastavením pravidel si ale vše ulehčíte a můžete si užívat jak příjemné práce, kde se potkáváte s lidmi, kteří jsou vám blízcí, tak plného sociálního života.

 

Veronika Poslušná
ManpowerGroup

7. října 2020