´

Syndrom vyhoření: Jak ho překonat

Syndrom vyhoření: Jak ho překonat

Mnozí lidé se už někdy ocitli v situaci, kdy začali pochybovat o smyslu své práce i o sobě samých, cítili se naprosto vyčerpaní a neschopní cokoli změnit. Závažnější forma takového psychického stavu se nazývá syndrom vyhoření.

 

Vznik a průběh syndromu vyhoření

Průběh procesu můžeme rozdělit na 4 fáze:

1) Předfáze: Člověk pracuje na 101 %, přepíná se, snaží se splnit i nesplnitelné požadavky a má pocit, že jeho práce není adekvátně oceňována.

2) 1. fáze: Člověk se cítí pod tlakem, ve stresu, připadá mu, že nic nestíhá a že se mu nedaří.

3) 2. fáze: Stres se prohlubuje, objevují se příznaky neurózy; úzkosti, náladovost, psychická labilita. Člověk začíná jednat chaoticky, protože má pocit, že by měl neustále něco dělat, aby se vše napravilo. Zapomíná odpočívat.

4) 3. fáze: Tendence pořád něco dělat mizí a nastupuje tupá odevzdanost. Člověk je bez zájmu, unavený, vyčerpaný, zklamaný a často se projevuje nesnášenlivě vůči ostatním lidem.

Příznaky

Člověk trpící syndromem vyhoření je nervózní a nesoustředěný, unavený, vyčerpaný, často mívá i potíže se spánkem. Ke svému okolí se chová odmítavě, nenachází žádné potěšení ve společnosti druhých lidí. Má tendence k užívání návykových látek, které mu pomáhají uvolnit se aspoň na chvilku.

Jak z toho ven?

Nejdůležitější je, aby si člověk sám připustil, že má problém. S jeho odstraněním může pomoci podpora rodiny a přátel (ale také kolegů v práci), změna zaměstnání či snížení úvazku, nový koníček, aktivita všeho druhu – a hlavně dostatek odpočinku. V závažnějších případech je vhodná i návštěva psychologa, který poskytne profesionální pomoc.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup