Před nástupem: pracovní smlouva a další

Jak má vypadat pracovní smlouva?

Zúčastnili jste se pohovoru na vysněnou pozici a vybrali si vás? Gratulujeme! Teď už zbývá vyřídit několik nutných náležitostí a budete postaveni před pracovní smlouvu. Doporučujeme vám přečíst si smlouvu velice důkladně, protože těch několik listů papíru bude určovat váš pracovní život v dané firmě od A do Z.


Náležitosti pracovní smlouvy

1) Identifikace zaměstnance i zaměstnavatele (včetně IČO). Vždy byste měli vědět, s kým přesně smlouvu uzavíráte. Právnická osoba – tedy firma – musí být ve smlouvě dostatečně identifikována.

2) Název pracovní pozice. Bylo by smutné, kdybyste vyhráli výběrové řízení na pozici obchodního manažera a v pracovní smlouvě byste měli napsáno asistentka ředitele.

3) Popis pracovní činnosti. Název pozice je sice hezká věc, ale odpovídat domluvě by měla také náplň práce. Důkladně si přečtěte, co přesně bude ve vaší kompetenci a za co budete zodpovědní. Mohlo by se totiž snadno stát, že jako obchodní manažer budete zodpovědní za ředitelovu ranní kávu. A to nechcete.

4) Výše mzdy. Sliby jsou jedna věc, ale co je psáno, to je dáno. Pohlídejte si, abyste ve smlouvě měli napsanou i domluvenou výši mzdy. Někdy se toto řeší tzv. „mzdovým výměrem“, který je přílohou pracovní smlouvy.

5) Místo výkonu práce. Bydlíte v Praze a těšíte se, že budete mít kancelář za rohem? Zkontrolujte si, že součástí pracovní smlouvy je i adresa místa výkonu práce. Potom by se vám totiž nemělo stát, že budete bez vašeho souhlasu přesunuti na pobočku do Kolína.

6) Den nástupu do zaměstnání. Toto datum je závazné a všechny náležitosti nutné před nástupem byste měli mít vyřízené s dostatečným předstihem.

7) Délka trvání zaměstnání (pokud je na dobu určitou). Mnoho společností neuzavírá hned smlouvu na dobu neurčitou, ale nejdříve kupř. na rok s možností prodloužení při oboustranné spokojenosti. Ve specifických případech flexibilního zaměstnávání může být doba trvání zaměstnání i výrazně kratší. Všechny tyto informace však musí být napsány ve smlouvě, abyste měli případně možnost nesouhlasit a rozhodnout se nenastoupit.

8) Zkušební doba. Dle zákona může zkušební doba trvat maximálně tři měsíce. Ve smlouvě by tato informace rozhodně neměla chybět.


Další náležitosti před nástupem

  • Vstupní lékařská prohlídka. Potvrzení o zdravotní způsobilosti je důležitou součástí nástupních dokladů a musí jej dodat každý bez výjimky. Firmy mají často své smluvené lékaře, kteří prohlídky provádějí; v některých případech je však možné nechat se prohlédnout u svého praktického lékaře.
  • Výpis z trestního rejstříku. Tento dokument není vyžadován vždy, ale pokud jej potřebujete, získáte jej na každé poště označené jako CzechPOINT.
  • Zápočtový list. Jedná se o potvrzení o zaměstnání, které byste s sebou měli přinést už k podpisu pracovní smlouvy. Tento dokument vám vydá předchozí zaměstnavatel při ukončení pracovního poměru.
  • Souhlas se zpracováním osobních údajů. Bez vašeho souhlasu by vás nový zaměstnavatel nemohl vůbec zanést do databáze zaměstnanců a jakkoli schraňovat vaše osobní údaje. Technicky vzato – zpracování osobních údajů je nezbytné pro vedení zaměstnanců.
  • Prohlášení poplatníka daně. Zaměstnanec může tento „růžový papír“ podepsat pouze u jednoho zaměstnavatele v daném měsíci. Podpis prohlášení je v zájmu zaměstnance, protože mu zajistí jisté slevy na dani.
  • Doklad o ukončeném vzdělání. V některých případech je vyžadováno doložení ukončeného vzdělání. K tomuto účelu poslouží dobře výuční list, maturitní vysvědčení nebo vysokoškolský diplom. Kopie musí být úředně ověřené.

Není toho zrovna málo, ale za vysněnou pracovní pozici ta trocha starostí určitě stojí. Až budete mít všechno v pořádku, můžete se začít těšit na první den v nové práci. V příštím díle seriálu zaměstnání snů vám poradíme, jak ho zvládnout na jedničku.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup