´

Pracovní prostředí: Trend moderních kanceláří

Pracovní prostředí: Trend moderních kanceláří

Nezaměstnanost v ČR je nejnižší v Evropě a konkurenční boj o některé profily zaměstnanců je extrémní. Firmy se navzájem pozorují, analyzují mzdy a benefity konkurence a dorovnávají je. Top zaměstnavatelé se proto příliš neliší mzdou ani benefity, ale snaží se odlišit především vizí, prezentací smyslu práce, firemní kulturou a pracovním prostředím.

 

Trend moderních kanceláří

V posledních letech jsme zaznamenali vlnu hromadného stěhování velkých firem především v IT a business službách. Tyto firmy se nyní předhánějí, kdo má nejvíce cool, moderní a neformální pracovní prostředí, a zakládají na tom svůj HR marketing.

Design kanceláří může být materiálním zpodobněním firemní kultury. Priority v zaměstnání se totiž mění. Příjemné a pohodlné pracovní prostředí, které podporuje spolupráci, vytváření vztahů i občasný relax – a kde se lidé cítí jako doma (nebo alespoň jako v kavárně) – je dnes jedním z hlavních požadovaných benefitů.

Praktické kanceláře

Krásné kanceláře ale nejsou samospásné. Mezi kancelářemi technologických firem a tradičních konzervativních výrobních firem se vytvořily obrovské rozdíly. Ve výrobě by bylo dost necitlivé, kdyby montážní dělníci pracující v taktu viděli své kancelářské kolegy, jak sedí na gauči s kávičkou a klapou něco do notebooku na klíně. To by nemohlo nikdy fungovat.

Kupříkladu centrály velkých evropských automobilek připomínají spíše sídliště. Kancelářští zaměstnanci pracují v budovách, které vypadají jako paneláky, mají jednoduché kanceláře vybavené laciným nábytkem, a přesto jsou schopni přilákat největší odborníky na trhu.

Openspace

Lidé stále častěji při pohovoru uvádí jako hlavní požadavek, že rozhodně nechtějí pracovat v openspace. Otevřené kanceláře však firmám šetří náklady, protože tak mohou efektivněji využít prostor a flexibilně měnit uspořádání pracovních míst bez nutnosti bourání příček. Openspace také umožňuje větší kontrolu zaměstnanců a má je motivovat k vyšším výkonům. V posledním bodě ale bývá opak pravdou.

Někteří lidé s tímto otevřeným prostorem nemívají problém a chválí si okamžitou dostupnost svých kolegů. Pro jiné je však openspace naprosto nevhodné prostředí pro práci, protože v něm ztrácejí soukromí i soustředěnost na své výkony. Podle různých výzkumů vychází najevo, že openspace ve výsledku produktivitu zaměstnanců snižuje a firmy začínají opět přehodnocovat vzhled pracovního prostředí. Mají kupříkladu kanceláře bez příček, ale prostor je více členěný a obsahuje akustické přepážky (např. ze skříní nebo speciálních materiálů). Zvyšují také počet metrů čtverečních na jednoho zaměstnance.

I v otevřené kanceláři si lze (v omezené míře) vybudovat svůj ohraničený prostor, pokud vám to zaměstnavatel dovolí; můžete si před sebe například postavit vzrostlou květinu, je možné vzít si sluchátka s hudbou (pokud nemusíte být neustále v kontaktu s lidmi) apod. Záleží samozřejmě na přístupu firmy a povaze vaší práce.

Ideální stav

Ideální je, když zaměstnavatel vytvoří prostředí umožňující vybrat si pracovní místo podle činnosti, kterou právě vykonáváte – uzavřené zákoutí pro telefonování a soustředěnou práci, neformální místa pro odpočinek a běžné vyřizování mailů, případně pro rychlé porady s kolegy.

Důležitá jsou i místa vytvářející záminky pro potkávání lidí, kteří by se za normálních okolností nepotkali. Může tak vzniknout mnoho inovativních nápadů či příležitostí pro posílení vzájemné důvěry a spolupráce.

 

Jiří Halbrštát
ManpowerGroup