´

Náplň práce: očekávání versus realita

Náplň práce: očekávání versus realita

Nástup do nové práce je vždy velkým krokem. Ať už se těšíte, nebo jste nervózní, jistě máte nějaká očekávání. Je třeba je s novým zaměstnavatelem důkladně prodiskutovat a co nejotevřeněji si promluvit o možnostech, aby se předešlo případným nedorozuměním.

 

Zjistěte si všechny informace

Určitě je vhodné zjistit si co nejvíce informací ještě před nástupem. Jaká byla náplň práce zaměstnance, na jehož místo nastupujete? Odešel z firmy, nebo byl povýšen, popř. přeřazen? Jaké má firma reference? Působí důvěryhodně? Odpovědi na tyto otázky vám mnohdy odhalí hrozící problémy.

Nespoléhejte se na dobré slovo

Platí, že co je psáno, to je dáno. Zaměstnavatel může přidělit zaměstnanci jakoukoli práci, která byla sjednána v rámci pracovní smlouvy. Do smlouvy se uvádí druh práce – což je údaj, který vymezuje hranice možných pracovních činností.

Pokud jste tedy na pohovoru mluvili o vaší nové náplni práce, nezapomeňte se ujistit, že informace souhlasí i s druhem práce uvedeným v pracovní smlouvě. Požádejte také o podrobný soupis náplně práce. Může se totiž stát, že vám byla sdělena pouze část reálné pracovní náplně – a zbytek se dozvíte až po nástupu.

Změny nemusí být vždy k lepšímu

Zaměstnavatel může pracovní náplň měnit bez vašeho souhlasu, pokud se stále pohybuje v rámci sjednaného druhu práce. Tyto změny však v ojedinělých situacích mohou působit neblaze na vaši výkonnost, popřípadě i fyzické či psychické zdraví. Jestliže jste kupříkladu nastoupili jako asistent/ka, ale po čase vás požádají, abyste se začali věnovat i navolávání potenciálních klientů a nabízení služeb, může to pro vás být velmi nepříjemné.

Snažte se domluvit

Jestliže se vám něco takového stane, nejdříve byste se měli zkusit domluvit se svým nadřízeným. Argumentujte. Vysvětlete mu, že na novou náplň práce nemáte tu správnou náturu, že vás tato činnost stresuje, že kvůli ní chodíte do práce neradi a jste méně efektivní. Argumenty se samozřejmě budou lišit podle konkrétního problému, vždy by se však měly pohybovat v rámci slušnosti a být rozumné a věcné.

A když to nevyjde?

Pokud vám zaměstnavatel z jakýchkoli důvodů nemůže vyhovět a náplň práce upravit dle vašich možností, nezbývá než podat výpověď. Žádná práce nestojí za to, abyste se kvůli ní stresovali a byli z ní nešťastní. Na vás už čeká firma, která si bude vás a vašich schopností vážit mnohem více. Jestli chcete, pomůžeme vám ji najít.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup