Nabídky práce: jak se vyznat v inzerátech

Jak se vyznat v inzerátech

Na každého uchazeče o práci čekají stovky a stovky inzerátů s nabídkami zaměstnání. Jednotlivé firmy se předhánějí v tom, kdo napíše poutavější popis pracovní činnosti nebo nabídne lákavější benefity. Mnoho zaměstnání je v inzerátu prezentováno jako splněný sen, realita však může být úplně jiná.

Na co se v inzerátech zaměřit, abyste nenaletěli?

1) Název pozice. Nikdy se nenechte obalamutit vzhledným a načančaným názvem pracovní pozice. Často se totiž stává, že je název jen nafouknutá bublina, která je uvnitř úplně prázdná. Z vedoucího skladu se může vyklubat jediný skladník ve skladu, který vede tak možná sám sebe, a z manažerky podlahových krytin se jako mávnutím kouzelného proutku stane obyčejná uklízečka. Nabídky, které nazývají pozice pravými jmény, jsou často publikovány férovými firmami.

2) Firma. Vždycky se podívejte, do jaké společnosti se hlásíte. Zamyslete se, jestli vás dostatečně zajímá odvětví, ve kterém byste pracovali. Zjistěte si, kde se firma nachází a jak by se vám na pracoviště dojíždělo. Na internetu lze také najít mnoho recenzí na zaměstnavatele i s doporučením či varováním pro nové zájemce. Firma se stane vaší rodinou v pracovním životě, a je proto vhodné vybrat si ji pečlivě.

3) Popis pracovní pozice. Pročítání svých potenciálních budoucích povinností věnujte zvýšenou pozornost a ujistěte se, že všemu dobře rozumíte. Firmy se totiž často snaží napsat obyčejnou či otravnou aktivitu tak, aby zněla doopravdy důležitě. Dobrá nabídka popisuje povinnosti přímo a srozumitelně, nemlží a neobchází kolem horké kaše.

4) Požadavky na kandidáta. Zpravidla platí, že nemusíte umět všechno ze seznamu na 100 %. Podívejte se, co firma považuje za podmínku a které schopnosti jsou spíše benefitem. Rozmyslete si, jestli charakterově odpovídáte načrtnutému profilu ideálního kandidáta. Pro asociálního introverta není vhodné odpovídat na inzeráty, které poptávají komunikativního a akčního člověka. Přátelskému a kreativnímu kandidátovi naopak nemusí vyhovovat přísně organizovaná práce v izolaci.

5) Co firma nabízí. Zde by měl být výčet benefitů a dalších věcí, které mají kandidáta přesvědčit, že tato firma a pozice doopravdy stojí za to. Často se stává, že společnosti význam této části podcení. Po dlouhatánském seznamu požadavků na kandidáta následují „stravenky, dovolená navíc a další benefity“, čímž výčet končí. U dobré příležitosti by nabídka rozhodně měla odpovídat požadavkům.

+ Kromě těchto „technických“ záležitostí je také velmi důležité vyznění inzerátu. Podle „nálady“ textu můžete poznat, jaká je firemní kultura, jestli je společnost spíše otevřená a přátelská, nebo tradiční a zásadová. Hodně také ukáže tykání či vykání; jestliže je inzerát napsaný vesele, pozitivně a personalista vám v něm tyká, můžete počítat s touž atmosférou i na pracovišti. Vykání ale nemusí značit rezervovanost, často je pouze znakem profesionálního odstupu, přičemž skutečnou “povahu” firmy odhalíte až při osobním pohovoru.

 

Pokud si stále nejste jisti, jak se v moři inzerátů zorientovat, obraťte se na nás. Pomůžeme vám vybrat tu nejlepší nabídku přímo na míru vašim preferencím a kariérním cílům. Od toho tu jsme! 😊 Naším cílem je spokojený pracovník na adekvátní pozici, který chodí do práce rád a nebere to jenom jako nutné zlo.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup