Jak zvládnout pohovor na jedničku

Jak zvládnout pohovor

Osobní pohovor na vytouženou pozici ve skvělé firmě už klepe na dveře a vy se ho nemůžete dočkat? Pokud jste již na pohovor perfektně připraveni, zbývá už jenom vyspat se do růžova, vybrat nejvhodnější oblečení a zorganizovat čas tak, abyste byli ve správnou dobu na správném místě. Na co dalšího si ještě dát pozor?

Přijďte včas

Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. U pohovoru to platí dvojnásob. Nejen že předem neomluvený pozdní příchod docela jistě zničí váš první dojem, ale také ukáže zaměstnavateli, že o dané místo vlastně zas až tolik nestojíte. A i kdybyste jej během pohovoru přesvědčil, že o pozici zájem máte, kvůli pozdnímu příchodu budete i tak vypadat jako organizačně neschopný a nespolehlivý jedinec. A to nechcete.

Slušnost je základ

Ještě před vstupem do budovy firmy ztlumte zvuky u telefonu. Pokud jste si pro úlevu od nervozity či svěží dech vzali žvýkačku, zbavte se jí též. Nikdy nevíte, jestli budete mít čas toto vše udělat po příchodu na místo; utajit před personalistou během pohovoru žvýkačku v ústech je poměrně náročný úkol.

Při pohybu v prostorách firmy se usmívejte, snažte se vypadat sympaticky (což je samozřejmě rada nad zlato 😊) a zdravte každého, koho potkáte. Nikdy nevíte, kdo z těch lidí může být vaším příštím kolegou či nadřízeným. Nezapomeňte také pozdravit recepční a poděkovat jí, nabídne-li vám pití či jiné občerstvení.

Problém s nervozitou

Mírná nervozita není na škodu. Ukáže totiž zaměstnavateli, že o pozici opravdu stojíte, nechcete nic pokazit a že v sobě máte určitou pokoru. Ale samozřejmě – všeho s mírou. Pokud se vám potí ruce, koktáte a třesete se, snažte se uklidnit. Dýchejte zhluboka a soustřeďte se na svůj úkol. Čeká vás jenom obyčejný rozhovor. Nikdo vás nezkouší z matematiky. 😊

Jediná šance na první dojem

První dojem někdy dělá zázraky, proto je důležité ho nepokazit. Pokud máte zpocené dlaně, před podáním ruky si je nenápadně otřete. Mluvte přiměřeně nahlas, dbejte na dobrou artikulaci, aby vám bylo vždy rozumět (ale určitě neslabikujte a ani neimitujte Forresta Gumpa, to moc přirozeně nevypadá). Usmívejte se a udržujte oční kontakt.

Důležité je i oblečení. Vezměte si na sebe formální, ale pohodlné oblečení. Mělo by být o stupeň lepší než dresscode v cílové firmě, ale zároveň takové, jaké jste zvyklí nosit. Jestliže se v obleku necítíte dobře, neberte si ho. Postačí košile a formální kalhoty, případně kravata. Pokud ji tedy umíte uvázat.

Mluvte pravdu

Personalisté jsou školeni na to, aby odhalili pravou podstatu každého člověka. Kladou záludné otázky, kterými často zjišťují úplně jiné věci, než na jaké se ptají. Jediná cesta, jak se nenechat u pohovoru nachytat, je mluvit pravdu. Předejdete tím také možnosti, že by vám pozice ve finále nevyhovovala nebo byste na ni nestačili.

Aktivita je klíčem k úspěchu

Aktivně poslouchejte to, co vám personalista říká. Na otázky odpovídejte s chutí a energicky, avšak s rozmyslem. V některých případech je lepší si odpověď trochu promyslet – a není to žádná ostuda. Ptejte se, pokud vám něco není jasné, a zejména potom v případě, kdy vás k otázkám personalista přímo vyzve.

Zdravá dávka sebevědomí je na místě, ale rozhodně se vyvarujte arogance. Na nic si nehrajte. Své zkušenosti předkládejte tak, jak jsou; každá nafouknutá bublina totiž jednou praskne.

Racionální požadavky působí… rozumně

Předem si připravte, co budete odpovídat na faktické otázky ohledně platu a dalších náležitostí. Stanovte si, co od svého dalšího zaměstnání určitě chcete, co by bylo hezké mít (ale netrváte na tom) a co jste ochotni oželet. Je dobré si tyto věci promyslet důkladně, abyste později nelitovali.

Na pohovoru o nich mluvte upřímně. Nedokážete efektivně pracovat v open-space kanceláři? Nebo naopak potřebujete denní kontakt s mnoha lidmi, protože jinak se cítíte osamělí? Chcete mít možnost pracovat z domova, když vám nebude dobře? Potom by o tom personalista měl jistě vědět.

Poděkování na konec

Po pohovoru je vhodné poslat personalistovi e-mail, ve kterém mu poděkujete za investovaný čas a potvrdíte svůj zájem o danou pozici. Jestli ji tedy pořád chcete. Není však vhodné vyzvídat nebo jakkoli jinak tlačit na pilu. Důležitá rozhodnutí vyžadují čas a klid; naprostá většina firem vám dá vědět, co nejdříve to bude možné.

 

Výše uvedené tipy jsou pouze základním shrnutím obecných doporučení. Každý personalista, uchazeč i celý pohovor je individuální a probíhá jinak. Záleží na mnoha faktorech. Dodržením našeho návodu ale rozhodně nic nezkazíte, spíše naopak. Pokud se chcete připravit ještě o něco lépe, přečtěte si, jaké odpovědi na standardní otázky personalistů jsou jednoznačně špatné. 😊

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup