´

Dejte pozor na syndrom vyhoření

Výpověď a její úskalí

Se syndromem vyhoření se setkáváme poměrně často, všichni zhruba tušíme, o co jde, ale v přesných příčinách tápeme. Pojďme se na syndrom vyhoření podívat blíže, nikdy nevíme, kdy se může začít týkat i nás.

 

Co je syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření (můžete se také setkat s termínem burn-out) je psychický stav, který se projevuje pocitem vyčerpání, ztráty motivace, nadšení a zájmu o práci, velmi silnou únavou, ale také úzkostmi až depresemi a poruchami spánku. Často se objevuje v profesích, které vyžadují kontakt s lidmi, spolupráci s nimi a zpětnou vazbu a hodnocení od okolí.

Jak vzniká

Vznik této nemoci je výsledkem současné doby – rychlého tempa, velké míry dlouhodobého stresu, workoholismu. Neobjeví se najednou, ale je to pozvolný proces a obvykle má čtyři fáze. V první se vytvářejí podmínky pro vznik syndromu vyhoření – člověk pracuje, jak nejlépe a nejvíce může, ale zároveň si uvědomuje, že cíle jsou nedosažitelné – časově či kvalitativně. Poté přichází druhá fáze s typickými příznaky – i schopný pracovník, který dříve vše zvládal bez problémů, ztrácí ve své činnosti systém a začne nestíhat. V další se již dostavují příznaky, jako je například úzkost, jež se postižený snaží kompenzovat prací. Ta je ale čím dál tím více nekvalitní a bez logického řádu. V poslední fázi se pocity obrátí, člověk již nechce vše stihnout, ale naopak nechce dělat nic, je apatický, unavený, zklamaný, vyčerpaný a neschopný pracovat. Připojují se poruchy paměti a soustředění, nespavost, zdravotní problémy apod. To může vést, a mnohdy vede, k onemocněním, jako je např. deprese.

Jak syndrom vyhoření léčit

Protože se jedná o civilizační duševní chorobu, je na místě navštívit odborníka, a to již při prvních příznacích. Zároveň je nutné změnit životní styl – méně práce, více osobního volna, odpočinku, relaxace. Promluvte si se svým zaměstnavatelem, je-li rozumný, uzná, že je lepší vám pomoci, než přijít o pracovní sílu. Neshledáte-li se s pochopením, vážně uvažujte o změně zaměstnání, zdraví máte opravdu jen jedno. V případě, že trpíte syndromem vyhoření, navštivte psychologa, odborná pomoc je zde opravdu na místě.

Jak nevyhořet

V dnešní době je nutné tomuto stavu předcházet. Rozvrhněte si své dny na části pracovní a odpočinkové, snažte se dodržovat volné víkendy, když to bude nezbytné, určete si i o víkendu čas na práci a čas na relaxaci. Mluvte o své práci se svým blízkým okolím, mohou vám dávat zpětnou vazbu, a třeba vás i pochválit, což bývá tou nejlepší motivací. Zvažujte pečlivě, do jaké firmy chcete nastoupit – zjistěte si předem informace, jak se v té dané společnosti ke svým zaměstnancům chovají. Syndrom vyhoření mějte na paměti.

Nemusíte se denně pozorovat, ale snažte se mu předcházet. Srovnejte si, co opravdu chcete, kdy se cítíte unavení, zkuste se na chvilku nad svým pracovním životem zamyslet. Vezme vám to jen pár minut, změny, které budete chtít udělat, vyžadují více času, ale ne tolik jako toto onemocnění. Opravdu to není jen lehká únava a léčba se může táhnout dlouhé měsíce i roky.

 

Veronika Poslušná
ManpowerGroup

30. září 2020