´

Chyby v práci: Co dělat, kdy se vám nedaří

Chyby v práci: Co dělat, kdy se vám nedaří

Chybovat je lidské, říká staré přísloví. Chybami se člověk učí. V zaměstnání jsme však vystaveni tlaku, který nás nutí se sebemenších chyb bát. Prostředky tohoto tlaku mohou být finanční pokuty, osobní odpovědnost za škody způsobené neúmyslnou chybou, ztráta kreditu v očích nadřízeného nebo výsměch kolegů. Někdy se i přes veškerou snahu člověk dostane do kolotoče problémů, z nějž nedokáže vystoupit. My vám ale poradíme, jak na to.

 

Analyzujte problém

Rozeberte, co se stalo, proč se to stalo a co byste mohli příště udělat jinak, abyste zabránili vzniku stejného problému. Snažte se vymyslet, jak změnit svůj systém plánování práce, případně jakou podporu nadřízených a kolegů byste potřebovali. Vše si přehledně sepište a systematizujte, určete si priority a na ty se soustřeďte.

Požádejte o radu

Požádat nadřízeného o radu či pomoc není žádná ostuda. Pokud se obáváte jeho reakce, poproste zkušenější kolegy nebo oslovte personální oddělení. Obavy však často bývají zbytečné. Máte právo občas něco nevědět. Nadřízený by měl naopak ocenit vaši upřímnost, realistický pohled na věc a snahu problém odstranit.

Chybování je dovoleno

Zkoušení nových věcí a chybování při tomto procesu umožňuje vymyslet lepší cesty, jak dosáhnout cíle. Mnoho firem proto inovace podporuje a zaměstnance za chyby vzniklé při tomto procesu nijak netrestá. Obecně platí pravidlo: Dokud je každá chyba jiná než ty předešlé, je všechno v pořádku.

Zastavte řetězovou reakci

Když se však jedná o sérii „hloupých“ chyb, které se opakují, dostanete se do stresu. Najednou se cítíte pod tlakem a ohroženi, ztrácíte jistotu i sebevědomí a nevidíte cestu ven.  V takovém případě je třeba se zastavit. Podívejte se na problém s odstupem, analyzujte jej a naplánujte potřebné kroky, které řetězovou reakci zastaví.

Začněte znovu

Někdy je však skutečně potřeba úplný restart. Udělejte si více času na relax a rodinu, odjeďte na dovolenou a práci nechte doma. Pokud ani to nepomůže, požádejte o přeložení na jiné oddělení nebo rovnou změňte práci. Velké změny mohou být náročné, ale na druhou stranu také umožňují začít znovu s čistým štítem.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup