´

Carpe diem v době virového šílenství

Carpe diem v době virového šílenství

20. březen je mezinárodní den štěstí. Jak ho najít ve věcech kolem nás v každé situaci? 

 

„Děti, vstávat!“ roztahuji závěsy a ženu děti z postelí.
„A můžu zůstat v pyžamu? Já se budu učit v pyžamu, když ono je to tak příjemné,“ škemrá desetiletá dcera. „Ne, hezky převléct a vyvenčit psa. Je normální pracovní den,“ jsem neúprosná. „Navíc potřebuji, abyste všichni přiložili ruku k dílu v domácnosti. Jíst chceme všichni a jídlo se samo neuvaří,“ přidávám jako správný domácí tyran.

Anebo vám může být známá spíš tato situace:

„Panebože, už zase zvoní budík! Co je vlastně za den? Musím z postele? Vždyť je stejně jedno, jestli zůstanu v posteli a otevřu si notebook na klíně,“ pomyslíte si a vůbec nic vás neláká ke změně. Můžete pracovat z domova, nikdo vás netahá z vyhřáté postele a jste jenom svým vlastním pánem. To je pohoda!”

Možná je vám jedna ze zmíněných situací v těchto dnech povědomá. Většina z nás teď potřebuje pracovat z domova. Tato možnost je fajn. Někteří jsme na to zvyklí víc, někdo méně. Při práci z domova a při současných zdravotních opatřeních potřebujeme spojit pracovní den s praktickým denním fungováním. A aby se nám pracovalo dobře, dokonce abychom v tom mohli nalézat radost, může se hodit pár jednoduchých tipů.

 

Tipy pro práci z domova

1) Dodržujte rituály – ráno vstát v pravidelném čase, jako když jdete do práce. Obléct se, umýt, oholit, ženy možná trochu nalíčit, jestli jste na to zvyklé. Říká se, že šaty dělají člověka. A přesně tak to platí. Je rozdíl, když byste vedli obchodní call doma v teplácích, nebo v hezkém oblečení a upravení. Úspěšnější budete samozřejmě v druhém případě. Na to jsou i vědecké studie. Jako kdyby se vám vnějšek propisoval dovnitř.

2) Určete si pracovní místo. Je jasné, že příjemná teplá postel může svádět k otevření notebooku. Ale pamatujte, postel je na relaxování, a proto se v ní pracovat nemá. Jednak nebudete tak výkonní, a pak se vám v ní už nemusí tak dobře spát. Najděte si pracovní místo, kde můžete mít rozložené věci a které se stane i takovou fyzickou kotvou spojenou s prací.

3) Stanovte si pracovní dobu a snažte se ji dodržet a nedělat jiné věci jako například domácí práce. Zasvítí vám do bytu sluníčko a uvidíte vše jiným pohledem. Začnete pak utírat prach, leštit sklo a zjistíte, že jste tím strávili půl hodinu. Podobné činnosti, do kterých byste se za běžných okolností rozhodně nehnali, můžou souviset s prokrastinací.

3) Snažte se věnovat jenom práci. Samozřejmě v současném karanténním režimu je to mnohem těžší. Potřebujeme řešit praktické věci (nákupy, stravování, možná přípravu dětí do škol). Ale i tak se pokuste udržet si nějaký časový rámec.

4) Najděte si čas na regeneraci. Udělejte si krátké přestávky, vyjděte na balkon a nadýchejte se vzduchu, lehce se protáhněte, uvařte si kávu, dejte si malou svačinku.

5) A radujte se, 

  • že můžete vůbec pracovat a ještě z domova (jsou profese, které nemůžou – např. zedník, prodavačka, chirurg, knihovník, lékař aj),
  • že se můžete na chvilku zastavit a víc teď přemýšlet o důležitosti života a zdraví,
  • že ušetříte čas cestováním do práce, takže ho můžete využít na něco, na co vám doteď nezbýval,
  • že jste doma se svými blízkými (pokud jste),
  • že máte co jíst,
  • že je venku jaro, vše hýří životem a krásně to v přírodě voní.

 

Jistě vás napadne ještě mnoho dalších věcí, ze kterých je možné se radovat. Zkuste si večer před spaním připomenout zpětně celý den a v duchu najít aspoň 3 věci, za které jste vděční. Možná může být fajn si je i zapisovat a vytvořit si tak Deníček vděčnosti. Protože VDĚČNOST je jeden z klíčů, který nám přináší štěstí. Takto jednoduché to je.

 

20. březen je celosvětově stanoven jako Den štěstí. Přestože se teď dějí různé věci kolem nás, můžeme si v sobě vytvořit svět, který je nedotknutelný a panuje na něm radost a klid.

 

Držím nám všem palce a přeji zdraví!

 

Safi Narwa
ManpowerGroup

 

Pohled do zeleně uklidňuje

A ještě pár tipů pro radost a relaxaci

(z knihy Jak neztratit nadšení od Jara Křivohlavého):

Zkuste si rozmyslet a naplánovat, co chcete udělat. Rozdělte aktivity podle priority.

Zamyslete se nad hlubším zaměřením vaší existence. Zamyšlení nad tím, co bychom měli dělat, kde bychom měli přibrzdit. Co je dobré z pohledu etických hodnot.

Zahrajte si na hudební nástroj. Procvičujte něco, co jste ještě nehráli. Třeba jen kousek.  Je to příjemná relaxace. Hrajete-li pro radost.

Zpívejte si. Ten. Kdo zpívá, nejen relaxuje, ale přelaďuje své nitro. Zpíváte-li s radostí a vesele, bude vám to pomocí i při prevenci a zvládání stresu.

Velkou pomocí k uklidnění z práce je práce na zahrádce. Nadarmo neříkají Číňané, že ten, kdo si chce obstarat radost na celý život, založí si zahrádku.

Cítíte-li, že na vás padá tíha a napětí, vstaňte a jděte k umyvadlu a umyjte si ruce i obličej. Pleť můžete nechat mírně zvlhlou a nechat ji samovolně doschnout. Osvěží vás to.

Nejjednoduší forma krátkodobé relaxace může mít podobu zdravého dýchání. Nejprve co nejúplnější výdech a poté pomalý nádech.

Krátkodobá relaxace může mít i formu, kterou ji dá hmat. Vezmeme do ruky předmět, který je příjemný, stimulující, krásný.

Krátkodobá relaxace může mít i podobu zážitku vůně. V podstatě jde o přeladění celkového vnímání – od toho, co nás zatěžuje na něco podstatně odlišného, příjemného a uklidňujícího.