´

7 tipů, jak zvládnout telefonické předkolo pohovoru

7 tipů, jak zvládnout telefonické předkolo pohovoru

Rozeslali jste životopisy a nyní čekáte, která z firem bude mít zájem vás poznat osobně? Pozvání na pohovor zpravidla probíhá formou telefonického hovoru. Máme pro vás několik tipů, jak po sobě zanechat ten nejlepší dojem.

 

Jak udělat ten nejlepší dojem po telefonu

1) Buďte na příjmu. Pokud jste už rozeslali životopisy a nyní čekáte na odpovědi od firem, měli byste být schopni vzít telefon v jakoukoli denní i noční dobu. Pravděpodobně si kvůli tomu nedobrovolně popovídáte s několika pracovníky callcenter, dvěma obchodníky z banky a jednou upovídanou tetičkou, s níž jste opravdu neměli v úmyslu hovořit. To je však nutná daň za úspěšný pohovor.

2) Představte se. Zdá se to jako samozřejmost, přesto však mnoho lidí při zvedání telefonu zapomíná sdělit volajícímu své jméno. Místo toho používají slova jako „haló“, „prosím“ nebo „slyším“, která nepůsobí zrovna profesionálně. Samozřejmě nemusíte sdělovat celé svoje jméno, stačí příjmení – i to pomůže volajícímu ověřit, že se dovolal správnému člověku.

3) Buďte v obraze. Není nic špatného odpovědět na více nabídek práce naráz. Může se však stát, že si najednou nebudete jisti, kdo vám vlastně volá. Přestože se personalisté zpravidla představují včetně názvu firmy, ne vždy je jim rozumět. Pokud byste si nebyli jisti, o kterou firmu či pozici se jedná, mohli byste působit zmateně – a to vám plusové body ve výběrovém řízení nepřidá. Tomuto problému se dá jednoduše předejít: Uložte si telefonní číslo personalisty, kterému odpovídáte na inzerát, a to včetně názvu firmy. Budete tak hned vědět, kdo vám volá.

4) Buďte připraveni. Štěstí přeje připraveným – a proto mějte vždy po ruce papír a tužku nebo rovnou diář. Snadno si tak zapíšete důležité informace nebo se domluvíte na vhodném termínu osobního pohovoru.

5) Ukažte zájem. Po celou dobu hovoru buďte pozitivní, ptejte se na to, co vás zajímá, ukažte, že o dané firmě již něco víte. V případě že se vám nabízený čas pohovoru nehodí, zkuste se zamyslet, zdali by to přece jen nešlo nějak zařídit. Personalisté bývají zejména ve velkých firmách velmi vytíženi; na vaší schopnosti přizpůsobit se nabízenému termínu může záviset úspěch nebo neúspěch v přijímacím řízení.

6) Buďte v klidu. Snažte se nepůsobit nervózně – nekoktejte, nedrmolte, vyvarujte se hezitačních zvuků („emm“, „hmm“, „eee“ apod.). Snažte se působit profesionálně, mluvte souvisle, neskákejte personalistovi do řeči. Během hovoru se usmívejte – na hlasu to je poznat.

7) Zavolejte zpět. Každému se může stát, že jej telefonát zastihne ve sprše nebo při důležitém obchodním jednání. Personalista by to měl chápat. Nečekejte však, že vám bude zkoušet volat i podruhé. V případě zmeškaného hovoru se už břemeno vyžadované aktivity přenáší na vás.

 

Pavlína Průšová
ManpowerGroup