´

7 největších chyb, které můžete udělat na pohovoru

7 největších chyb, které můžete udělat na pohovoru

Dostat se na pohovor může být těžké. Uchazeč zpravidla projde tvorbou životopisu i motivačního dopisu, telefonickým předkolem i případnými úkoly prověřujícími jeho schopnosti, než má možnost se prezentovat na osobním pohovoru. Byla by škoda takovou možnost zahodit. Máme pro vás 7 tipů, co na pohovoru určitě nedělat.

 

Největší prohřešky na pohovoru

1) Pozdní příchod. Jedním z největších prohřešků je zpoždění. Nezáleží na tom, jestli je způsobeno dopravní situací, technickým problémem nebo jestli na vás cestou spadl meteorit. Personalista vidí pouze to, že nejste schopni dodržet čas domluvené schůzky a předpokládat případné problémy. Proto si vždy nechte časovou rezervu, cestu si důkladně naplánujte, a pokud se přece jen ocitnete ve skluzu, včas personalistovi zavolejte a omluvte se.

2) Neupravený zevnějšek. Na pohovor vždy choďte upravení, čistí, voňaví a ve slušném oblečení. Velmi důležitým doplňkem vizáže je i úsměv. Určitě se před pohovorem vyhněte kouření; cigaretový odér si s sebou na pohovor raději neberte. Stejně tak si pokud možno odepřete jídla s výraznou vůní, jako jsou tvarůžky, česnek, cibule a podobně. Rozhodně také nezapomeňte včas vyhodit žvýkačku.

3) Špatný stisk ruky. Nevhodné je nejen podat ruku ve stylu „leklá ryba“, tedy vůbec nabízenou ruku nestisknout, ale také mačkat ji příliš. Drtivý stisk je nepříjemný a personalista také může získat nepříznivý dojem o vašem charakteru.

4) Neznalost zaměstnavatele. Přijdete na pohovor a nevíte, co daná firma vůbec dělá? V tom případě nečekejte pozitivní odezvu. Není přece nic snazšího, než se podívat na webové stránky oné firmy a přečíst si alespoň základní informace.

5) Pomlouvání bývalého zaměstnavatele. Ať už byl váš minulý šéf ideální případ pro Chocholouška, nebo bylo pracovní prostředí otřesné, na pohovoru to nikdo vědět nemusí. Jako důvod odchodu z minulého zaměstnání si připravte nějakou neutrální informaci, která nikoho nepošpiní. Personalista tak uvidí, že jste taktní a že se o bývalé firmě vyjadřujete slušně, i když od ní odcházíte.

6) Příliš mnoho sebevědomí. Uchazeči rozhodně neprospěje, když bude sedět jako oukropeček a téměř nepromluví, opačný extrém je však možná ještě horší. Pokud má uchazeč obrovské ego, pořád mluví, používá nevkusné vtipy, skáče ostatním do řeči nebo kohokoli či cokoli zesměšňuje, u pohovoru rozhodně neuspěje.

7) Lhaní. Většinu informací, kterou na pohovoru řeknete, je možné poměrně snadno ověřit. Nepřimýšlejte si tedy úspěchy, jichž jste nedosáhli, nebo pracovní náplň, kterou jste nevykonávali. Stejně tak nezveličujte své znalosti (jazykové, počítačové) a další schopnosti. Buďte upřímní jak k sobě, tak i ke svému potenciálnímu novému zaměstnavateli, a projevte zájem na svých případných nedostatcích zapracovat.

 

Pavlína Koňariková
ManpowerGroup